17 شهريور 1398 - 13:00
بررسی معیار‌های نماینده و مجلس مطلوب (۱۱)

تبلیغ یا تخریب؟

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اوایل خردادماه سال ۱۳۹۲ و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، به نامزد‌های انتخاباتی هشدار داده و تأکید می‌کنند: «کاندیدا‌ها نباید برای جلب رأی مردم، به تخریب نامزد‌های دیگر و همچنین تخریب واقعیات جامعه اقدام کنند.»
نویسنده :
محمد موحد
کد خبر : 3832

پایگاه رهنما:

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اوایل خردادماه سال ۱۳۹۲ و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، به نامزد‌های انتخاباتی هشدار داده و تأکید می‌کنند: «کاندیدا‌ها نباید برای جلب رأی مردم، به تخریب نامزد‌های دیگر و همچنین تخریب واقعیات جامعه اقدام کنند.» این توصیه مخصوص نامزد‌های انتخابات ریاست جمهوری نبوده و برای هر انتخاباتی صادق است. تخریب سایر نامزد‌ها در دوران تبلیغات انتخاباتی، تنها یک مسئله ضداخلاقی نیست و پیگرد قانونی نیز به همراه دارد. بسیار مشاهده شده طرفداران برخی از کاندیدا‌ها با سوءنیت بنر‌ها و تبلیغات کاندیدا‌های دیگر را پاره یا معدوم می‌کنند. یا برخی نیز برای مخدوش کردن چهره رقیب به تهمت و سخنرانی علیه رقبا می‌پردازند. به‌عبارت‌دیگر ماندن در عرصه رقابت به قیمت تخریب چهره رقیب! که باید دید به لحاظ قانونی آیا این موارد جرم محسوب می‌شود؟ و با متخلفان چگونه برخورد خواهد شد؟ رسیدگی به تخلفات انتخاباتی توسط چه مرجعی صورت می‌گیرد؟ قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی مصوب سال ۱۳۷۸ است که دارای یک آیین‌نامه اجرایی است که برای مسائل مربوط به انتخابات باید به این قانون و آیین‌نامه اجرایی آن مراجعه کنیم. در قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی از ماده ۵۷ به بعد قانون‌گذار به بحث نحوه تبلیغات، عملکرد نامزد‌های انتخابات و ستادهایشان پرداخته است. پس تمامی موارد چه در رابطه با تبلیغات نادرست و چه جرائمی که ممکن است انجام شود در قانون پیش‌بینی‌شده و مجازات‌های آن‌ها هم تعیین‌شده است. در قانون انتخابات، قانون‌گذار آورده است که هیچ‌کس حق ندارد حتی در فضا‌هایی که نامزد‌های انتخاباتی آگهی‌های خود را نصب می‌کنند تبلیغات دیگر رقبا را مخدوش یا پاره کند، چون این عمل جرم است و در ماده ۵۸ عنوان‌شده است که «هیچ‌کس حق ندارد آگهی تبلیغاتی نامزد‌های انتخاباتی را که در محل‌های مجاز الصاق گردیده در زمان قانونی تبلیغات پاره و یا معدوم یا مخدوش نماید و عمل مرتکب جرم محسوب می‌شود».
 
ممکن است در فعالیت‌های انتخاباتی خود کاندیدا یا اعضای ستاد انتخاباتی وی اعمالی در جهت تخریب کاندیدای دیگر انجام دهند؛ برای مثال به وی تهمت و افترا بزنند یا اینکه درصدد تخریب شخصیت رقیب باشند که تمامی این تخلفات در محاکم قابل‌تعقیب است. کاندیدا‌های انتخاباتی نباید در سخنان خود علاوه بر مباحث مربوط به خود، کاندیدای دیگری را زیر سؤال ببرند که در این صورت خود کاندیدا قابل‌تعقیب خواهد بود. صرف‌نظر از انتخابات، تمامی افراد به لحاظ انسان بودن دارای شأنی هستند که این شأن نباید به‌راحتی توسط رقبا تخریب شود. انتخابات عرصه انتخاب بهترین و اصلح‌ترین افراد برای تعیین سرنوشت تقنین کشور در مجلس شورای اسلامی است. پس بهتر است در این زمان کاندیدا‌ها خود را به بهترین شکل به جامعه و مردم معرفی کنند تا اینکه بخواهند با تخریب رقیب وارد کارزار انتخابات شوند.

ارسال نظرات